Thursday 24 October 2013

Kenali istilah golongan kecelaruan jantina!

Masalah kecelaruan jantina masa kini kian meruncing. Golongan remaja sering kali dikaitkan dengan permasalahan ini. Pengaruh sekitar merupakan salah satu faktor golongan ini ramai terjebak. Disini saya sertakan beberapa istilah yang sering digunakan untuk mengenali golongan-golongan ini.

1.      Transgender: Lelaki yang tingkah lakunya seperti wanita dan wanita yang tingkah lakunya seperti lelaki.
2.      Tranvestit: Lelaki yang berpenampilan seperti wanita dan wanita yang berpenampilan seperti lelaki.
3.      Transeksual: Lelaki yang merasakan dia seorang wanita dan wanita yang merasakan dia seorang lelaki. Ada yang membuktikan perasaan itu dengan melakukan pembedahan bagi menukar alat kelamin.
4.      Homoseksual: Orang yang melakukan hubungan seksual dengan jantina sejenisnya. Lelaki yang membuat hubungan seks dengan lelaki disebut sebagai Gay manakala wanita yang membuat hubungan seks dengan wanita disebut Lesbian. Lawannya ialah Heteroseksual, iaitu lelaki yang membuat hubungan seks dengan wanita dan wanita yang membuat hubungan seks dengan lelaki. Ini adalah hubungan yang betul lagi normal dan dihalalkan oleh Islam melalui pernikahan yang menepati rukun-rukunnya.
5.      Bi-Seksual: Lelaki yang membuat hubungan seks dengan wanita dan lelaki. Juga wanita yang membuat hubungan seks dengan lelaki dan wanita.
6.      Tri-Seksual: Lelaki yang membuat hubungan seks dengan wanita, lelaki dan transeksual. Juga wanita yang membuat hubungan seks dengan lelaki, wanita dan transeksual.
7.      Pengkid: Wanita yang mencintai wanita seumpama pasangan hidupnya. Di kalangan Pengkid ada yang berpenampilann sebagai lelaki.

Golongan ini seharusnya mendapat perhatian yang tinggi oleh ibu bapa, masyarakat dan juga kerajaan. Mereka seharusnya diberikan perhatian yang lebih dan juga bimbingan agar dapat kembali ke pangkal jalan. Dalam skop agama islam juga melarang keras umatnya terjabak didalam kegiatan yang tidak bermoral ini dimana ia melangkaui fitrah mereka.

Firman Allah SWT

"Patutkah kamu melakukan hubungan jenis dengan lelaki dari kalangan manusia, "Dan kamu tinggalkan apa yang diciptakan oleh Tuhan kamu untuk kamu (melakukan hubungan yang halal) dari badan isteri-isteri kamu? (Kamu orang-orang yang bersalah) bahkan kamu adalah kaum yang melampaui batas (keinginan kebanyaKan haiwan)(QS As Syuara’ 165-166).


No comments:

Post a Comment